
FOCUS FOCUS 5THE RUSSIA JOURNAL

JULY 13 - 19, 2001

A
lthough by its very name,
ORT is a public channel — the
abbreviation stands for Public

Russian Television — the public
never knew much about what was
actually going on there.

Ever since early 1995 when Boris
Yeltsin signed a decree allowing the
company to be privatized through a
sale of 49 percent of shares to non-
state shareholders, the public was
asking itself how all 49 percent of the
shares ended up in the hands of Boris
Berezovsky. After all, to begin with
they were divided between more
than a dozen different organizations.

Eventually, the public learned
that Berezovsky didn’t personally
own any of the shares; instead, he
owned Logovaz and Obyedinyonny
Bank (United Bank), which between
them bought up the shares from
everyone else.

Shrugged shoulders

Then the public began asking itself
how it was that Berezovsky didn’t
have a controlling stake in ORT but
had complete control over the chan-
nel. How was he able to name his peo-
ple to managing posts in the company
and set its information policy?
Representatives of the state, which
still had 51 percent of ORT shares,
would just shrug their shoulders in
response to these questions.

At the end of last year, the rumor
went out that Berezovsky had sold his
shares in ORT to fellow oligarch
Roman Abramovich. But the next six

months saw no official confirmation
of these rumors. During this time, I
tried repeatedly to get state officials
and ORT representatives on the
board of directors to name the organi-
zation that had bought 49 percent of
the shares in the country’s largest TV
company.

Everyone shrugged their shoul-
ders. Only Igor Shabdurasulov, a
trusted Berezovsky man, said: "What
difference does it make what the
name is? Abramovich bought the
shares on Kremlin orders, but he’s
not going to finance the channel and
isn’t going to get involved in it."

Indirect confirmation of these
words came in April when the state
proposed 11 state officials to fill 11
places on the ORT board of directors.
In June, Berezovsky and his right-
hand man, Badri Patarkatsishvili,
finally admitted that the ORT shares
were sold to Abramovich at the
Kremlin’s demand. (In exchange, the
Kremlin promised to free from cus-

tody Berezovsky and Patarkatsi-
shvili’s friend Nikolai Glushkov,
involved in the Aeroflot affair. But
the Kremlin didn’t keep its promise.)

An ORT shareholders’ meeting
took place at the end of June and, as
expected, all the places on the board
of directors went to state officials. But
at that point, Media Minister Mikhail
Lesin unexpectedly stepped in and
said that if ORT is formally half-pri-
vate, then some "non-state" people
should get seats on the board. 

Poets and writers

It’s hard to say who exactly Lesin
had in mind. He might have been
thinking of poets and writers, or per-
haps of his colleagues from the
advertising business. My attempts to
extract some answers from him on
this point didn’t get anywhere.
Lesin’s secretary said he’d passed my
questions on to his deputy. Whatever
the case, Lesin’s proposals got some
support, and elections to the board

were postponed until the fall.
On July 6, Abramovich gathered

a narrow circle of journalists close to
him for an informal talk, during
which he announced that he’d sold
his shares in ORT to Sberbank
(except for 6.5 percent used to
secure a $100 million loan for ORT
from Vnesheconombank). Abram-
ovich said the deal involved a figure
of between $140 million and $200
million.

For the first time in ORT’s murky
history, someone has made a clear
statement on the fate of the private-

ly held shares in the company. But it
would be a mistake to imagine the
journalists rushed back to their
offices to break the news. Nothing of
the sort. They value too highly their
closeness to such a prized "source" as
Abramovich and are afraid that
leaking the news would get them
expelled from the select circle. 

Taking a risk

The only journalist to take the risk
of breaking the news on Monday was
a correspondent for the extremely
low-circulation business daily
Vedomosti. But even he didn’t write
directly about the meeting with
Abramovich, referring instead to
"sources in his entourage." This left
the public confused as to whether
these "sources" could be trusted or
not and were telling the truth or not.

But we know that the "sources" in
this case can be trusted to have told
the truth, for the source was none
other than Abramovich, the seller of
the shares. Now it is clear that ORT is
a state channel through and through,
and Lesin can abandon his proposal
to have public representatives on the
board.

Six years of darkness surrounding
ORT have come to an end. There is
no more "public television." But the
question is, are things any better
now that we know who owns ORT?
When in just three months, three of
Russia’s largest media outlets —
ORT, NTV and Echo of Moscow —
are nationalized, it’s worth asking
ourselves where we’re heading.  

BORIS BEREZOVSKY (left) and Roman Abramovich have been key players in the ORT national television saga.

IT
A

R-
TA

SS

Abramovich tells how he helped nationalize the ‘public television’ channel

Secret’s out on fate of ORT shares package

By  YELENA
RYKOVTSEVA

The writer is
media editor for
Obshchaya
Gazeta. 

By KONSTANTIN ANISIMOV
Special to The Russia Journal

T
wo of Russia’s leading sci-
entists Tuesday called on
the government to devote

more resources to the nuclear sec-
tor as a way of dealing with a
potential energy crisis in the coun-
try this century.

Anatoly Gublov, the director of
the Institute of Metaphysics, told a
roundtable that nuclear energy
was the most efficient and envi-
ronmentally sound way for Russia
to meet its future energy needs.

“The 21st century is the centu-
ry of nuclear energy,” he told the
gathering. “Russia must concen-
trate all of its research in this
area. Government must provide
[funds for the] construction of
new reactors.” 

Ruslan Aratupyan, deputy
director of the Nuclear Energetic
Institute, agreed, saying: “Nuclear
energy is the safest form of ener-
gy. The level of radiation near
nuclear plants is just 3 percent of
total radiation background. …
There are no alternatives to this
source of energy.”

Russia holds 34 percent of the

world’s energy resources, accord-
ing to statistics cited at the
roundtable. It is estimated that
Russia’s oil reserve is nearly 500
billion tons and that natural gas
supplies are at least 160 billion
cubic meters. However,
Aratupyan and other scientists
pointed out, these resources have
a limit and the supplies will even-
tually run out. For instance, they
say, the coal supply is likely to
begin running short within the
next 30 years if use continues at
the current rate.

Even with the large current
supplies, the scientists said, the
country continues to experience
power outages, and many ecologi-
cal problems have been linked to
the coal-burning industry. Rising
transportation costs also have hit
the industry, which only serves to
push energy costs higher for the
consumer, experts said.

However, as Goblov, Aratu-
pyan and other scientists were
making the case for nuclear fuel,
other advocates insisted that
alternative sources of energy were
waiting to be harnessed, such as
solar and wind energy. Svetlana
Gvozdeva, a State Duma deputy

and deputy chairman of economic
policy, said during the roundtable
that the country should focus on
using solar energy. “It is the most
acceptable way of producing
energy, although it’s quite expen-
sive,” she said. “We must make the
future safe for our children.
Nuclear energy is not the only way
to cope with the problem.”

But scientists at the roundtable
played down the possibilities of
wind or solar energy in Russia,
saying the costs involved in con-
verting to these systems made
them too expensive for the eco-
nomically struggling country in
the near future.

The roundtable — which fea-
tured more than 40 participants —
was organized by the Center of
Policy Studies, a non-profit
research and public education
organization based in Moscow. Its
head, Vladimir Orlov, said the aim
of the roundtable was to bring
together scientists and politicians
to discuss energy issues. “We must
show the government that any
delay in addressing the problem
could cause irreversible conse-
quences,” he said in his closing
statement. 

Scientists call for nuclear funds


